„Dzwoni rachmistrz? Sprawdź jego tożsamość i się spisz”
Dzwoni
rachmistrz? Sprawdź jego tożsamość i się spisz!
Osoby,
które nie wypełniły jeszcze obowiązku udziału w Narodowym Spisie Powszechnym
Ludności i Mieszkań 2021 (NSP 2021), powinny spodziewać się telefonu od
rachmistrza. Jego tożsamość będzie można sprawdzić na kilka sposobów.
W kwietniu, pierwszym miesiącu NSP 2021,
funkcjonowały tylko dwie metody spisowe: samospis internetowy oraz spis przez
telefon za pośrednictwem infolinii dostępnej pod numerem 22 279 99 99. Od
13 maja akcję spisową wzmocnią rachmistrzowie telefoniczni – będą się oni
kontaktować z osobami, które jeszcze nie wypełniły formularza spisowego.
Ze względu na sytuację epidemiczną
wstrzymano do odwołania pracę rachmistrzów w terenie. Nie będą oni odwiedzać
mieszkań i prowadzić spisu w formie bezpośredniej rozmowy.
Od
czego rozpocznie się rozmowa?
Każdy respondent, do którego zadzwoni
rachmistrz spisowy, zobaczy na ekranie swojego telefonu numer 22 828 88 88. Jest to gwarancja dla
respondenta, że dzwoni do niego rachmistrz spisowy, a nie osoba podszywająca
się pod niego.
Rachmistrz rozpocznie rozmowę od
przedstawienia się oraz podania instytucji, z której dzwoni. Na życzenie
respondenta rachmistrz poda numer identyfikatora służbowego.
Jak
sprawdzić, czy to prawdziwy rachmistrz?
W czasie rozmowy rachmistrz ma obowiązek
poinformować o dostępnych metodach weryfikacji swojej tożsamości. Można to
zrobić:
- na stronie internetowej https://rachmistrz.stat.gov.pl/formularz/,
- poprzez infolinię spisową 22 279 99
99.
Dodatkowo każdy z nas może zapytać
rachmistrza o jedną z pięciu ostatnich cyfr swojego numeru PESEL. Rachmistrz
zna nasz nr PESEL i powinien wskazać prawidłową odpowiedź, wtedy można uznać go
za prawidłowo uwierzytelnionego.
Co
zrobić, gdy dzwonił oszust?
Jeśli sprawdzony przez nas rachmistrz
okazał się oszustem, należy powiadomić o tym fakcie konsultanta na infolinii
spisowej lub skontaktować się z Gminnym Biurem Spisowym. Można też zawiadomić
policję – na taką okoliczność warto zanotować numer telefonu, z którego do nas
dzwoniono (jeśli nie był zastrzeżony).